Välkommen till Kundservice

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om AfterPay

Betalning

Är du sen med din betalning skickar vi en påminnelse till dig. När en påminnelse skickas ut tillkommer en påminnelseavgift på för närvarande 60 kr.

För att se status och betalningsalternativ logga in på My AfterPay, där ser du statusen på din faktura och hur mycket som återstår att betala. Där kan du även betala direkt genom att välja kortbetalning.   

Vet du med dig att du har betalt, men din betalning ändå inte är registrerad på My AfterPay, kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se så tittar vi på ärendet tillsammans. 

Är du osäker på om din betalning kommit fram är det enkelt att kontrollera detta genom att logga in på My AfterPay. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar för en betalning att nå oss. Du kan självklart även ringa oss på tel 0340-59 61 01 eller skicka en e-post till kundservice@afterpay.se

Detta är enbart en påminnelse om att förfallodatumet har passerat. Det är fortfarande datumet på originalfakturan som gäller och den ska betalas snarast. 

Ja, logga in på My AfterPay och välj det betalningssätt du önskar. Du kan välja mellan att öppna ett konto, delbetala, eller kortbetalning. Läs mer om respektive betalsätt nedan. 

För närvarande kan du välja mellan nedanstående betalningssätt, men vi jobbar på att kunna erbjuda dig samtliga betalsätt som finns tillgängliga på marknaden – idag och imorgon.
Faktura: din faktura skickas tillsammans med ditt paket, via post eller via e-post. En eventuell fakturaavgift kan tillkomma.
Konto: har du ett konto hos oss finns det ett minimibelopp för varje månad, minimibeloppets storlek beror på hur stort ditt saldo är. Du kan närsomhelst, utan extra kostnad, välja att betala hela det återstående beloppet. 
Delbetalning: du bestämmer hur många månader du vill dela upp din betalning på; 3, 6, 12, 24 eller 36, beloppets storlek beror på hur stort ditt saldo är. Du kan närsomhelst, utan extra kostnad, välja att betala hela det återstående beloppet.
Kortbetalning: För närvarande accepterar vi Visa och MasterCard.
För att läsa mer om våra betalningssätt, gå till AfterPay.

Kontakta kundservice för att flytta fram förfallodatumet på tel 0340-59 61 01 eller skicka en e-post till kundservice@afterpay.se så hjälper vi dig.

Delbetalning och konto

Konto innebär att du delar upp summan du handlar för och betalar det belopp som passar dig varje månad tills du betalt färdigt hela beloppet. Det finns ett minimibelopp att betala som står i relation till hur mycket du har handlat för. Om du t ex handlat för 400 kr så är det minsta månadsbeloppet 50 kr.

Delbetalning innebär att du kan välja att dela upp din faktura på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Du betalar då ett fast belopp per månad som är beroende på summan du handlat för och hur många gånger du väljer att dela upp den på.

I våra villkor kan du läsa mer om vad minsta belopp att betala är.

AfterPay erbjuder alla kunder som handlat för 200 kr eller mer att öppna ett konto eller välja delbetalning. Detta väljer du antingen direkt i kassan i den webbutik du handlar, eller efter du fått hem dina varor och fått din första faktura som du får antingen tillsammans med paketet, via post eller e-post.

Logga in på My AfterPay med den e-postadress du angav vid shoppingtillfället, eller logga in med BankID. Välj den faktura som du önskar, ändra betalsätt till konto eller delbetalning och klicka på spara.

En ny faktura med ditt nya belopp kommer att skickas hem till dig och du får ett nytt förfallodatum. Har du fler fakturor på delbetalning eller konto kommer din nya faktura att skickas med dessa runt den 15-20:e varje månad och du har till slutet av månaden på dig att betala.

Att tänka på: Även om du redan har ett konto eller delbetalning hos oss så måste du vid varje köptillfälle välja om den nya fakturan ska in på månadskontot eller delbetalas. Detta för att du ska ha full kontroll över dina utgifter.

Läs mer om konto och delbetalning på AfterPay.

Konsumentverket har de senaste åren fokuserat på frågor gällande konsumenters skuldsättning och har kommit med direktiv att en kreditprövning innehållandes en ansökan ska göras för att säkerställa att kunden kan och vill betala tillbaka lånet eller krediten.

AfterPay vill inte bidra till överskuldsättning, därför är vi noga med att vi bara ger kredit till de som har ekonomiskt utrymme att betala tillbaka det under önskad tidsperiod. 

Om du får avslag på din ansökan kommer du att erbjudas att betala hela orderbeloppet via kort eller faktura.

Du kan alltid begära en omprövning av kreditbeslutet genom att kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se. Om beslutet kvarstår kommer du erbjudas att betala hela orderbeloppet via faktura. 

När du gör ett nytt köp och om ditt saldo blir högre än du hade i den första ansökan så görs, enligt Konsumentverkets direktiv, en ny kreditprövning. 

Anledningen till att du fått en faktura på hela beloppet är att delbetalningen/kontot inte är aktivt. Det kan bero på:
1) Du har inte genomfört ansökan om delbetalning.
2) Du har inte betalt enligt överenskommelsen, t ex för sent.
3) Du har inte godkänts i kreditprövningen som gjordes vid köptillfället.

Om du är osäker så hör av dig till Kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se så hjälper vi dig. 

Ja, logga in på My AfterPay och välj de fakturor du vill delbetala. Läs mer om de olika betalningssätten ovan.

Du får din faktura via post eller e-post runt den 15-20:e i varje månad och du har till slutet av månaden på dig att betala. Ett bra val för dig som vill samla alla dina betalningar vid ett och samma tillfälle efter lönen kommit.  

Du hittar alltid en kopia på din faktura på My AfterPay

Om vi inte har fått din betalning i tid kommer vi att skicka en påminnelse. Då tillkommer en påminnelseavgift på för närvarande 60 kr och eventuell dröjsmålsränta. Om vi inte har fått din betalning kommer fakturan att överlåtas till Gothia Inkasso som har hand om inkassohanteringen. När Gothia Inkasso skickar ett inkassokrav till dig tillkommer en avgift på 180 kr.

Om du uppfyller betalningskriterierna kan du utnyttja en betalningsfri månad 2 gånger per 12 månadsperiod. Den första betalningsfria månaden kan du utnyttja först efter 4 godkända betalningar. Därefter måste det finnas 4 betalningar mellan varje betalningsfri månad.

Kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se senast 2 veckor före förfallodatum när du vill ha en betalningsfri månad. 

Om du fått en slutfaktura så beror det på att ditt konto/delbetalning inte längre är aktivt. Det beror på att din betalning inte har inkommit till oss enligt överenskommelse.

Har du inte betalt din delbetalning i tid kommer en påminnelse att skickas efter förfallodatum. Då tillkommer en påminnelseavgift på för närvarande 60 kr. Betalas inte denna i tid kommer du nästföljande månad få en samlingsfaktura både på delbetalningsbeloppen för aktuell månad och påminnelsen.

Uteblir även denna betalning så skickar vi en slutfaktura på återstående belopp då delbetalningsplanen enligt villkoren inte har fullföljts. Om du önskar betala ifatt det du ligger efter med ber vi dig kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se så hjälper vi dig.  Du har i annat fall 4 veckor på dig att betala in hela slutfakturan för att undvika att skulden överlåts till Gothia Inkasso.

Om du har betalt för mycket på din delbetalning så får du pengarna tillbaka. Kontakta Kundservice på 0340-59 61 01 för att lämna kontonummer så sätter vi in pengarna där.

Leverans och retur

Du får din faktura antingen tillsammans med ditt paket, post eller via e-post. Skickas fakturan via e-post kan det hända att fakturan kommer före leveransen. Har du inte fått din order inom ett par dagar, kontakta företaget du handlat hos. Om din leverans dröjer, tänk då på att kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se så hjälper vi dig att flytta fram förfallodatumet.

AfterPay ansvarar inte för leveranserna, utan endast för faktureringen.

Du betalar så klart enbart för de varor du har behållit. Räkna av den summa på de varor du har returnerat och betala in resterande belopp inklusive eventuell returfrakt med originalfakturans betalningsuppgifter. Du kan även se det aktuella saldot på My AfterPay. En ny faktura kommer inte att skickas ut.

Om förfallodatumet närmar sig och din retur ännu inte har registrerats på My AfterPay, tänk då på att kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka e-post till kundservice@afterpay.se så hjälper vi dig att förlänga förfallodatumet.

Nej, vi skickar inte en ny faktura. Däremot kan du på My AfterPay se statusen på din faktura och hur mycket som återstår att betala. För att betala in resterande belopp använd dig av originalfakturans betalningsuppgifter som du kan finna på MyAfterPay

Återbetalning

Vi kommer vi skicka ett brev till dig som informerar att du har pengar att få tillbaka och där vi ber dig att höra av dig till oss med ditt kontonummer så vi kan sätta in pengarna på ditt konto.

Övrigt

Logga in på My AfterPay, där finner du en fakturakopia. Önskar du personlig service ber vi dig ringa Kundservice på 0340-59 61 01. Vi skicka våra fakturor via e-post, post alternativt tillsammans med din försändelse. 

Om du inte har fått din beställning inom några dagar efter du lagt ordern så råder vi dig att kontakta webbutiken där du handlat. AfterPay sköter fakturahanteringen men inga försändelser. Vanligtvis kommer fakturan efter eller tillsammans med försändelsen, men det händer att fakturan hinner före. Om förfallodatum närmar sig, kontakta då Kundservice på tel 0340-59 61 01 så hjälper vi dig med att flytta fram datumet. 

Ibland hamnar e-post i skräppostmappen, kontrollera först om fakturan har hamnat där. Finner du e-posten från oss, rekommenderar vi att du ändrar dina e-postinställningar så att framtida fakturor hamnar i inkorgen. Detta för att undvika att fakturan inte betalas i tid och att du får onödiga påminnelseavgifter.

Om du däremot inte hittar vår e-post i skräppostmappen, kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka en e-post till kundservice@afterpay.se så hjälper vi dig.

Du kan alltid logga in på My AfterPay för att se aktuell status och dina fakturor. Där kan du också välja om du önskar betala fakturan via kort, delbetalning, konto eller bankbetalning.   

Du kan logga in antingen med:
1) E-postadress. Första gången du gör det kommer en bekräftelselänk att skickas till din e-postadress, välj därefter ett valfritt lösenord kopplat till din adress. Nästa gång du loggar in så skriver du in e-postadressen tillsammans med ditt valda lösenord.
2) Mobilt BankID. Du loggar in med den kod som du har kopplad till ditt mobila BankID.

Om du inte kan logga in, kontrollera att du angivit rätt e-postadress och att du har rätt lösenord. Loggar du in med mobilt BankID, kontrollera att den mobil/surfplatta du använder har rätt programvara installerad och att den är uppdaterad med senaste versionen. Fungerar det inte kontakta din internetbank. Läs mer om hur du loggar in med BankID nedan.

Kvarstår problemet ändå, kontakta kundservice på tel 0340-59 61 01 eller skicka en e-post till kundservice@afterpay.se.  

För att kunna logga in med Mobilt BankID så krävs det att din mobil/surfplatta har Mobilt BankID-appen installerad samt att du fått inloggningsuppgifter från din Internetbank. Du loggar sedan in med den kod du fått/valt till ditt BankID. 

BankID är en elektronisk legitimation som du använder när du behöver styrka din identitet på internet. Ditt BankID är personligt och jämförbart med pass, körkort och andra fysiska identitetshandlingar.

Läs mer om BankID här

När du väljer faktura, delbetalning eller konto så behöver vi säkerställa att den adress du uppgett stämmer med din folkbokföringsadress samt att du är över 18 år. För att kunna göra detta behöver vi ditt personnummer. Vi gör även en kreditkontroll för att kunna erbjuda dig en kredittid. 

När du valt att betala med AfterPay görs en kreditkontroll, när vi gör den skickas en kopia till dig som visar den informationen som vi fått.

Anledningen till att vi gör en kreditkontroll är att vi genom AfterPay lämnar en kredit, alltså den tiden du får på dig att betala fakturan.

Kontrollen visas inte i något register och belastar inte dig vid eventuella andra låneansökningar. 

Du når oss på tel 0340-59 61 01 eller via e-post kundservice@afterpay.se. Vår Kundservice har öppet måndag till torsdag 08.00 – 17.00 fredag mellan 09.00 – 17.00. Stängt lördag och söndag, samt alla helgdagar. 

Det finns flera faktorer som kan påverka om ditt köp kommer att godkännas av AfterPay. Vid val att betala med faktura görs en sedvanlig kreditkontroll. Om denna inte blir godkänd blir du hänvisad till att betala med kort eller annat direkt betalsätt som webbutiken erbjuder.

Vid val av betalning via konto eller delbetalning görs dessutom en ansökan om delbetalning. Du ansöker enkelt på My AfterPay. Om du inte blir godkänd för konto eller delbetalning är du välkommen att betala med faktura eller kort.

Har du några frågor angående kreditkontrollen så är du alltid välkommen att kontakta kundservice på 0340-59 61 01 eller skicka en e-post till kundservice@afterpay.se.

För att betala med faktura, delbetalning eller öppna ett konto måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs. Med anledning av detta behöver du ange ditt personnummer när du väljer AfterPay som betalningssätt.

Vi skickar fakturorna via brev, e-post eller med ditt paket. Du har alltid möjlighet att logga in på MyAfterPay för att se din faktura.  

Logga in på My AfterPay, där hittar du kopior på alla dina fakturor. Du loggar in antingen med din e-postdress eller med Mobilt BankID. 

AfterPay kan tyvärr inte svara på några produktfrågor, vänligen vänd dig till den webbutik du handlat hos. Deras kontaktuppgifter hittar du på orderbekräftelsen eller på företagets egna webbplats.

Effektiv ränta är den sammanlagda kostnaden för en kredit (konto/delbetalning). Kostnaden för olika betalningsalternativ varierar, detta eftersom de innebär olika kostnader för AfterPay. De avgifter som kan finnas på ett AfterPay-konto är aviavgift och ränta. Vid försenad betalning tillkommer påminnelse- och förseningsavgift men de räknas inte med i effektiv ränta då de förhoppningsvis inte ska behövas. I delbetalningsuppläget kan även en uppläggningsavgift tillkomma. AfterPay redovisar alltid tydligt samtliga kostnader.

Exempel:
Effektiv ränta vid ett köp om 10 000 kr som avbetalas med AfterPay-konto under 12 månader blir 28,72%. Det totala beloppet som ska återbetalas är då 11 435 kr. Med andra ord kostar krediten 1 435 kr – en summa som läggs in på månadsbetalningarna.

Kontakta oss